Számos okból előfordulhat, hogy egy vállalkozásnak könyvelőt kell váltania. Ebben az esetben minden olyan anyagot és dokumentumot el kell kérni a régi könyvelőtől és át kell adni az új könyvelőnek, amelyek megléte biztosítja, hogy a cég könyvelése folyamatos, kötelezettségeinek teljesítése pedig zökkenő mentes legyen.

Mindenek előtt el kell kérni az összes eredeti számviteli bizonylatot, valamint minden olyan iratot, melyet valamilyen okból a könyvelő rendelkezésére bocsájtott a vállalkozás, hiszen egy későbbi ellenőrzés esetén (pl. az adóhatóság részére öt évre visszamenőleg) be kell tudni mutatni a számlákat, bizonylatokat.

Ezen felül az alábbi listákat kell elkérni kinyomtatva (lehetőleg elektronikusan is) annak érdekében, hogy az új könyvelő precízen pontosan át tudja venni és folytonosan tudja végezni a könyvelést. A vállalkozás, valamint a régi és az új könyvelő érdeket szolgálja az, hogy ezen iratok átvétele és átadása tételes átadás-, átvételi jegyzékkel történjen.

  • főkönyvi kartonok és tételes folyószámla listák évenként, ezen belül:
  • tételes vevői analitika (utolsó hónap záró napjának megfelelő állapot),
  • tételes szállítói analitika (utolsó hónap záró napjának megfelelő állapot),
  • záró főkönyvi kivonat (utolsó hónap záró napjával),
  • tételes ÁFA analitika,
  • bank, és pénztár analitika, bankkivonatok,
  • időszaki pénztárjelentés az utolsó hónap záró napjára vonatkozóan,
  • nyitott szállítói szerződések,
  • tételes tárgyi eszköz kimutatás (analitika), valamint a tárgyi eszköz kartonok,
  • tételes szoftvernyilvántartás,
  • aktuális számviteli politika, kiemelt figyelemmel az ennek részét képező értékelés szabályzatra,
  • leltározási szabályzat, kiemelt figyelemmel az ennek részét képező selejtezési szabályzatra,
  • pénzkezelési szabályzat (házipénztár is),
  • számlarend, számlatükör, bizonylati rend,
  • legutolsó éves beszámoló (mérleg, eredménykimutatás, kiegészítő melléklet, valamint az ezeket alátámasztó részletes analitikák),
  • kiemelt fontosságúak a munkavállalókkal kapcsolatos információk: be-, és kijelentők, munkaszerződések, bérkartonok, munkaidő nyilvántartások, havi bérlisták, 08-as bevallások, jövedelemigazolások, nyilatkozatok, TB kiskönyvek, illetve minden személyi anyag,
  • amennyiben van a teljes cafetéria rendszer nyilvántartásokkal, nyilatkozatokkal, listákkal, szerződésekkel,
  • amennyiben voltak, pályázati anyagok, illetve a kapcsolódó elszámolások.

A fentieknek azért van különös jelentősége, mert ezekre alapozva tudja elkezdeni a munkáját az új könyvelő. Amennyiben valami hiányzik, annak a pótlása a vállalkozás felelőssége, és természetesen a pótlással kapcsolatos költségek is a vállalkozást terhelik.

Közösségi média
Naptár
2018. december
h k s c p s v
     
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31